Vad gör Momenta Flexbert?
Företaget Momenta AB grundades 1987 och har sedan 1994 samarbetat med näringslivet. Företag och föreningar köper marknadsföring och barn i åldern 2-12 år får blandade trafiksäkerhetsprodukter med figuren Flexbert på.
Vi har sedan vi började föra statistik 1998 delat ut över 12 miljoner produkter och samarbetat med över 250 000 företag och föreningar.
Vad gör säljarna?
De tar via telefon kontakt och erbjuder företag och föreningar att köpa in sig i kampanjen på något av våra prispaket. Vi har säljare över hela landet, både hemifrån och på våra säljkontor i Sundsvall och Tibro. Majoriteten av våra säljare har arbetat hos oss i över 10 år.
Vart pågår Flexberts trafiksäkerhetskampanj?
Kampanjen pågår över hela Sverige men genomförs lokalt i respektive kommun. Företagen har möjlighet att marknadsföra sig både lokalt och nationellt beroende på geografisk inriktning.
Vad får våra kunder?
Med varje produkt följer vår tidning Flexpressen med ett insticksblad där medverkande företag och föreningar bland annat kan synas med sina namn, webbadresser och loggor.
Det skapar en igenkänning och ett mervärde att synas med sin verksamhet på detta sätt då de samtidigt är med och ökar trafiksäkerheten, dels för barnen men även för dem själva när de är ute i trafiken.
Hur når produkterna barnen?
När säljarna ringt igenom respektive kommun tar vår skolkoordination kontakt med skolorna för att uppdatera antal barn, lägga in önskemål om produkt, beställa varor och sedan sammanställa för leverans tillsammans med tillhörande tidning och insticksblad. Vi går efter en prioritetslista när vi delar ut och täcker upp nya barn varje kampanj.
Det är helt kostnadsfritt för skolorna att ta emot produkter, och vi är tacksamma att de vill vara den sista länken för att produkterna ska nå barnen så de kan ta med dem hem och vara säkra i vardagen.
Vad är målet?
Momenta vill arbeta med starka idéer som är samhället till nytta. Tack vare näringslivets gedigna intresse av marknadsföringen i våra kampanjer och för trafiksäkerhetens skull, delar vi årligen ut över 500 000 trafiksäkerhetsprodukter.
Vi arbetar ständigt mot målet att 1 miljon barn ska få en produkt från oss varje år. Var med du också och höj säkerheten för våra minsta trafikanter – för våra barns skull.